De Renault Captur E-TECH is een kleine plug-in hybride SUV die een elektrisch bereik van 56 km belooft. Maar doet hij genoeg om op te vallen in een steeds drukker wordende klasse? OverzichtRenault, de maker van de ZOE EV, heeft een manier gevonden om de normaal gesproken dure plug-in hybride technologie betaalbaarder te maken. In tegenstelling tot de Clio E-TECH supermini, die geen significant puur elektrisch bereik biedt en niet kan worden aangesloten om op te laden, is deze Captur E-TECH SUV een volledige plug-in die tot 32 mijl elektrisch rijden mogelijk maakt en CO2-emissies van 34 tot 36g/km heeft. Ontwerp en BouwkwaliteitBij deze generatie heeft Renault zijn kleine SUV opnieuw ontworpen en het resultaat is welkom – een hoogwaardig interieur met veelzijdige achterbankfuncties, samen met broodnodige verbeteringen aan het infotainmentsysteem. De auto heeft nu een van de beste interieurs in zijn klasse – een die de klasse daarboven kan uitdagen qua pasvorm en afwerking. Interieur en ComfortDe bagageruimte is aanzienlijk kleiner dan bij de benzine- en dieselversies door de 9,8kWh batterij van de auto, maar de achterbank schuift naar voren en naar achteren om te helpen de beschikbare ruimte te maximaliseren. En met die stoelen helemaal naar achteren geschoven, krijgen de passagiers op de achterbank veel beenruimte. RijervaringOp de weg is de Captur plug-in hybride bijzonder plezierig in de pure elektrische modus, met een soepele en stille voortgang tot 32 mijl – zeer nuttig voor kortere ritten en stadsritten. In de hybride modus kunnen de twee energiebronnen echter enigszins ongelijk aanvoelen: de omschakeling tussen benzine- en elektrische kracht is veel merkbaarder dan in de niet-plug-in Clio. UitrustingsniveausEr zijn momenteel drie uitrustingsniveaus beschikbaar: Evolutie, Techno en E-TECH Engineered. Allemaal zijn ze goed uitgerust en krijgen ze ons favoriete, grotere 9,3-inch touchscreen infotainmentsysteem met Apple CarPlay, Android Auto en internetconnectiviteit. Het is een strak systeem dat de interieursfeer echt verhoogt, en biedt ook controle over de hybride functies van de auto. VeiligheidVerder wordt de reputatie van Renault op het gebied van veiligheid gehandhaafd: de Captur plug-in heeft een sterke Euro NCAP crash-test beoordeling en wordt geleverd met een lange lijst van veiligheids- en rijhulpsystemen. Een garantie van vijf jaar/100.000 mijl zorgt voor gemoedsrust, terwijl een gratis BP Pulse wandlader thuis de deal nog aantrekkelijker maakt. Renault Captur E-TECH HYBRIDNaast de plug-in hybride versie is de Nieuwe Captur nu ook verkrijgbaar met de 140 pk E-TECH Hybrid motor. Deze versie is ontworpen om te voldoen aan verschillende gebruikseisen door toegang te bieden tot het plezier van elektrisch rijden, dankzij vooral de onmiddellijke respons tijdens het starten en accelereren. De Nieuwe Captur E-TECH Hybrid maximaliseert brandstofbesparingen in de stad dankzij zijn uitgebreide mogelijkheid om elektrisch te rijden. Er is geen noodzaak om je zorgen te maken over het opladen, dat gebeurt automatisch tijdens het remmen en vertragen. MotorDe E-TECH Hybrid motor van de Nieuwe Captur is gebaseerd op een nieuwe generatie 1.6 benzine motor van de Alliantie en aangepast aan de hybride technologie. Hij wordt vergezeld door twee elektrische motoren – een ‘e-motor’ en een High Voltage Starter Generator (HSG) – aangedreven door een 1.2 kWh (230V) batterij en een innovatieve multimode koppelingloze versnellingsbak. Met een totaal vermogen van 140 pk biedt hij maximale efficiëntie in gebruik met marktleidende dynamische responsiviteit. Het starten gebeurt altijd 100% elektrisch. BrandstofverbruikRegeneratief remmen gecombineerd met de hoge zelfoplaadcapaciteit van de 1.2 kWh (230V) batterijen en de efficiëntie van het E-TECH systeem optimaliseert het verbruik. Dit betekent dat tot 80% van de rijtijd in de stad kan worden verkregen met volledig elektrische stroom, voor een brandstofverbruikswinst van tot 40% vergeleken met een verbrandingsmotor in de stedelijke cyclus. De exploitatiekosten liggen dicht bij die van de dieselversies, die uit het gamma verdwijnen. OpladenDe Renault Captur E-Tech heeft een oplaadvermogen van 3.7kW, zoals de meeste Plugin hybrids hebben. Gebruik daarvoor wel een geschikte Renault Captur E-tech laadkabel met type 2 stekker en in ieder geval geschikt voor 1 fase opladen tot 16A. Uiteraard kun je ook een laadkabel geschikt voor meer vermogen gebruiken. Een nadere optie voor het opladen van de (in vergelijking met EV) kleinere accu is een thuislader die je kunt aansluiten op een normaal stopcontact. VeelzijdigheidOndanks de aanwezigheid van de batterij blijft het laadvolume op het beste niveau in de categorie. Bovendien blijft de achterbank verschuifbaar over 16 centimeter en de ruimte voor het reservewiel is behouden. In de E-TECH Hybrid versie behoudt de Nieuwe Captur de veelzijdigheid die hem zo succesvol heeft gemaakt. Op de weg biedt hij het beste compromis tussen comfort en dynamiek. RijmodiDe MULTI-SENSE instellingen laten de bestuurder een rijmodus kiezen volgens zijn stemming of het wegprofiel waarmee hij wordt geconfronteerd. De My Sense modus is de dagelijkse modus, met een ‘elektrisch effect’ dat zeer aanwezig is en gemakkelijk te handhaven of te herhalen, of het nu in stadsgebruik is of bij hogere snelheden. De Eco modus is gebaseerd op een minder dynamische en meer gemeten versnellingspedaalafstemming. De Sport modus maakt gebruik van het volledige potentieel van de motor in termen van reactietijd en prestaties. ConnectiviteitDe Nieuwe Captur E-TECH Hybrid profiteert met het Renault CONNECT ecosysteem van een verbonden universum dat vele diensten verzamelt die toegankelijk zijn via de mobiele applicatie MY Renault en het nieuwe multimediasysteem Renault EASY LINK. Deze laatste heeft permanente 4G connectiviteit en verrijkte diensten dankzij partners zoals Google (adreszoekfunctie) en TomTom (verkeersinfo en gevaarzones). OntwerpDe E-TECH Hybrid motor is beschikbaar op alle versies van de Nieuwe Captur, inclusief de R.S. Line afwerking die voor de gelegenheid is geïntroduceerd. Dit voorstel biedt een dynamische en sportieve stijl terwijl het profiteert van een technologie die een zeer hoge efficiëntie garandeert. Over het geheel genomen is de Captur E-TECH een solide plug-in hybride SUV die geschikt zou moeten zijn voor zakelijke gebruikers met kleinere gezinnen – en zal ook aantrekkelijk zijn voor particuliere kopers die stadsritten maken maar de flexibiliteit van benzinekracht nodig hebben.
|