Ad Werk
Image default
Aanbiedingen

Wat zijn de verschillen tussen SEA en SEO?

De afkorting SEA staat voor Search Engine Advertising, ook wel zoekmachine adverteren. Dit zijn de betaalde resultaten. De afkorting SEO staat daarentegen voor Search Engine Optimization. Dit heeft te maken met organische en juist onbetaalde zoekresultaten. SEO en SEA zijn heel verschillende begrippen.

Wat is SEA

Je kan door het gebruik van betaalde advertenties proberen zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van Google te komen. Hiervoor kun je advertenties maken en als mensen zoeken op bepaalde woorden dan komen die advertenties boven in de zoekresultaten te staan. Deze advertenties komen zelfs nog boven de organische resultaten te staan. De plek van jouw advertentie hangt van een paar factoren af, zoals de verwachte frequentie van klikken en de advertentierelevantie. De kosten per klik is ook een factor. Het gaat bij SEA om betaalde advertenties, maar het kost pas geld als iemand ook echt op de advertentielink klikt. Wil je snel resultaat en meteen hoog in de Google zoekresultaten staan? Kies voor SEA.

Wat is SEO

Je kunt dit echter ook onbetaald doen. Dan gaat het niet meer om advertenties, maar om organisch verkeer naar je website. Je maakt content waardoor Google jou als relevant beschouwd. Search Engine Optimization is een lange termijn strategie. Het kost eerst veel tijd en moeite, maar uiteindelijk ben je wel beter zichtbaar in de zoekresultaten en komt er verkeer naar jouw website. Wil je op de lange termijn bezoekers naar jouw website trekken en ervoor zorgen dat je uiteindelijk op basis van content hoog in de Google zoekresultaten komt te staan? Kies dan voor SEO.

De verschillen

Er zijn een aantal belangrijke verschillen tussen Search Engine Advertising en Search Engine Optimization. Hieronder volgen er een paar:

–          De resultaten van SEA staan boven die van SEO.

–          Bij SEO draait het om zoekwoorden terwijl het bij SEA draait om zoektermen.

–          SEO focust op de lange termijn terwijl SEA meteen zichtbaar is.

–          Mensen klikken sneller op SEA zoekresultaten simpelweg omdat deze boven die van SEO staan. Maar op het moment dat er wordt gestopt met de advertenties dan verdwijnen deze ook meteen.

–          SEO is gericht op de techniek van websites en SEA op het budget en de meetbaarheid van de resultaten.

https://web-wings.nl/wat-is-sea/