Omgaan met agressie in de gehandicaptenzorg

Omgaan met agressie in de gehandicaptenzorg

Ad-werk

9 op de 10 hulpverleners in de gehandicaptenzorg krijgen te maken met agressie op de werkvloer

Hulpverleners in de gehandicaptenzorg krijgen te vaak te maken met geweld en agressie tijdens hun werk, zo blijkt uit onderzoek van vakvereniging CNV Zorg & Welzijn. Maar liefst 9 op de 10 medewerkers krijgen hiermee te maken met agressie. 70 procent van de hulpverleners ondervindt fysieke agressie en 80 procent heeft last van verbale agressie. Ook de omgeving kan een onveilige situatie creëren. Zo zegt 25 procent te maken te hebben met agressieve uitingen van bekenden of familieleden van cliënten.

Voorkomen is beter dan genezen

In de meeste vacatures gehandicaptenzorg omschrijven ze agressie in de groep als “moeilijk verstaanbaar gedrag”. Deze term kan ook duidelijk op ander gedrag wat moeilijk te lezen, zoals het terugtrekken of onrustig worden. Hier moet je als begeleider sterk voor in je schoenen staan.

Wat altijd in acht genomen moet worden is dat de cliënt agressief gedrag vertoont ten gevolge van zijn beperking. Dat betekent niet dat je moet denken dat geweld en agressie er nou eenmaal bij hoort. Het is onacceptabel, maar je moet een manier vinden om er goed mee om te gaan, zodat het in de toekomst zoveel mogelijk voorkomen kan worden.

De cliënt kan er misschien niet veel aan doen dat hij dat gedrag vertoont, maar het heeft wel zijn invloed op de medewerkers én andere cliënten. Die kunnen er zowel psychisch als lichamelijk last van krijgen. Bovendien kan het een grote factor zijn in het ervaren van werkgeluk. Reden genoeg dus om extra aandacht te besteden aan omgaan met agressie op de werkvloer.

Grenzen kennen en stellen

Voor hulpverleners is het dus een belangrijk punt om aandacht aan te besteden. Hoe bewaak je je eigen grenzen? Wat is acceptabel en wat niet? Hoe pak je de agressie van een cliënt aan? Dit zijn allemaal vragen die gesteld moeten worden om een zo veilig mogelijk klimaat te creëren voor zowel hulpverlener als cliënt. Extra scholing is hierbij op zijn plek.

Een goede basis

Het belangrijkste is om een goede en voorspelbare basis te bieden aan cliënten. Daar hoort een team bij dat niet om de haverklap van samenstelling verandert. Nu kan een instelling medewerkers moeilijk verplichten te blijven, maar ze zouden wel moeten investeren in het werkgeluk en duurzaam personeel. Werkgeluk is een breed begrip, waar scholing over omgaan met agressie, maar ook het gevoel van waardering overbrengen onder vallen.

https://www.zorgdesq.nl/vacatures-gehandicaptenzorg/

Reacties zijn gesloten.