Nieuwe vormen van werken

Het standaard negen tot vijf werken begint te vervagen.  Managers en ondernemers proberen steeds meer nieuwe opties uit om de prestaties te verbeteren.

Er zijn talloze nieuwe vormen van werken gekomen. In dit artikel vind je allerlei voorbeelden van dit nieuwe werken.

 

De eerste nieuwe vorm van werken is een erg aparte. Bij deze vorm mag de werknemer zelf het salaris bepalen. Dit salaris wordt volledig gebaseerd op de prestaties van de werknemers. Het voordeel van deze vorm is dat er veel gebruik wordt gemaakt van zelfreflectie. Wanneer dit serieus wordt opgepakt leert de werknemer hier heel veel van. Toch zal je als werkgever wel een limiet moeten stellen op de salarissen zodat deze niet buitensporig zullen worden. Deze employee self service komt in Nederland steeds vaker voor.

 

Een andere optie is dat de werknemers zelf bepalen waar ze werken. De werknemers hoeven zich dus niet standaard op het kantoor te melden. Het is hierdoor wel lastiger om te controleren hoelang de werknemers bezig zijn. Het is daarom belangrijk om online urenregistratie in te voeren. Het voordeel hiervan is dat de werknemers op een vertrouwde plek kunnen werken. Hierdoor gaan de prestaties van de werknemer vaak omhoog. Het enige nadeel is dat wanneer de werknemers thuis werken, er een grotere kans is op afleiding. Dit beïnvloedt de prestaties.

 

Tegenwoordig kunnen werknemers ook bepalen welke tijden ze werken. Het voordeel hiervan is dat de werknemers altijd kunnen werken op het gewenste tijdstip. Hierdoor werken de werknemers wel het hardst omdat ze op de tijden kunnen werken, waar zij het meest productief zijn. Het nadeel hiervan is echter wel dat de werknemers meer moeite kunnen hebben met bepaalde deadlines. Ook is overleggen een groot probleem wanneer iedereen op een ander moment actief is.

 

Het belangrijkste punt blijft dat de werknemers zich op hun gemak voelen bij het bedrijf. Ook moeten de werknemers geloven in het bedrijf. Hierdoor groeit de motivatie dagelijks en zullen de prestaties van de werknemers alleen maar beter worden. Om de tevredenheid hoog te houden is het belangrijk om goed te communiceren met de werknemers.

 

http://www.cbbs.nl