Structuur en kenmerken van het interview. Voorbereiding op het interview

Structuur en kenmerken van het interview. Voorbereiding op het interview

HMS

Als u wordt geconfronteerd met het feit dat u nog nooit werknemers heeft geworven of aan het werven bent, maar het verloop van het interview niet kunt structureren, dan is dit artikel iets voor u!

Waarom is voorbereiding belangrijk? Hoe bouw je de logica van het gesprek op en evalueer je de kandidaat? Waar u op moet letten bij het stellen van vragen!

Dit artikel is bedoeld voor leidinggevenden die geen recruiters of HR-professionals zijn. Als je een diepgaande training wilt over sollicitatiegesprekken en het beoordelen van kandidaten, schrijf ons dan en we helpen je graag verder! Gaan…

Voordat u iemand belt voor een sollicitatiegesprek, moet u hem minimaal bellen om de vaardigheden, geschiktheid, interesse te beoordelen en uw bedrijf en vacature te verkopen. Doel: waarderen en ontsteken!

Een beetje terminologie …

Een telefonisch interview is een telefonisch gesprek met een kandidaat (in de regel maximaal 15 minuten)

Een persoonlijk interview is een interview met een kandidaat in persoon of via Skype met een meer diepgaande dialoog over zijn competenties, over de vacature zelf en het bedrijf (duur vanaf 50 minuten)

Motivatie is wat een persoon ertoe aanzet om een ​​bepaalde activiteit uit te voeren. 

Soorten motivatie:

  • Geld
  • Interessante taken
  • Persoonlijke ontwikkeling
  • Carrière
  • Prestaties
  • Stabiliteit
  • Sociale status
  • Maatschappij

Competentie is een reeks kwaliteiten en vaardigheden die een werknemer nodig heeft om zijn taken met succes uit te voeren. 

Persoonlijke competenties zijn die competenties, waarvan de ontwikkeling grotendeels afhangt van het aangeboren potentieel en wordt gevormd ongeacht het type activiteit. Dat wil zeggen, wat iemand ook doet, hij kan deze competenties toepassen en ontwikkelen.

Bedrijfscompetenties zijn meestal een indirecte weerspiegeling van de waarden en bedrijfscultuur die het bedrijf hanteert. Hun beoordeling geeft antwoord op de vraag “Is deze persoon geschikt voor het bedrijf, kan hij in ons team werken?”

Professionele competenties weerspiegelen de vereisten voor de functie, en daarom geeft de beoordeling daarop het antwoord op de vraag “Kan een persoon omgaan met de basisfunctionaliteit?”

Ik leer recruiters altijd om zich aan een 5-stappen verkoopplan te houden en het in een telefoongesprekstructuur te verwerken:

  1. Contact leggen
  2. Identificatie van de behoefte (motivatie)
  3. Presentatie (op basis van motivatie)
  4. Bezwaren bestrijden (misschien zijn dit verhelderende vragen)
  5. Sluiting deal (uitnodiging voor interview) 

Als u begrijpt dat de kandidaat niet geschikt is, weiger dit dan zorgvuldig door het volgende te zeggen: ik stuur uw cv naar een collega die deelneemt aan de aanwerving en als het antwoord ja is, dan bellen we u vandaag voor 18.00 uur en als de oproep niet komt, kunnen we deze functie niet aanbieden “Zo heb je de regels voor verdere acties geschetst!

We bieden een checklist ter voorbereiding op een telefonisch interview

  1. Schrijf een welkomstgedeelte over uzelf (naam en functie / welk bedrijf vertegenwoordigt u / is de persoon op zoek naar een baan en is het gemakkelijk voor hem om dit te zeggen)
  2. Alles weten over het bedrijf (aantal jaren op de markt, aantal medewerkers, kantoor (locatie), beoordelingen en voordelen)
  3. Weet alles over je vacature (de lekkerste taken, vereisten, voorwaarden: salaris (bedrag, wit / grijs), werkrooster, afdeling, team, projecten, etc.)
  4. Studie CV (werkervaring, column over jezelf)
  5. Bereid vragen voor om motivatie te identificeren
  6. Bereid vragen voor om competenties te identificeren
  7. Bereid tekstopties voor om de kandidaat te motiveren
  8. Denk na over opties voor bezwaren en antwoorden daarop
  9. Maak een sjabloon voor een uitnodigingsbrief 

BELANGRIJK! Maak aantekeningen en onderhoud een database met kandidaten (tenminste in exel), voer contacten in, cv en alle nodige informatie! 

Interview structuur

Als u begrijpt dat de kandidaat interessant is, bereid u dan nader voor op de vergadering op basis van de informatie die u aan de telefoon hebt gehoord.

Ontwikkel geavanceerde vragen om motivatie en competenties te identificeren (het boek van Svetlana Ivanova “Evaluation of a Candidate in an Hour” en een groot aantal cases op internet zullen je helpen), we kunnen je ook leren hoe je individuele interviews kunt houden en kandidaten op professioneel niveau kunt evalueren, schrijf ons en we zullen blij zijn helpen 🙂

Lees het cv in meer detail, markeer de belangrijkste punten waarop u zich zou willen concentreren (opleiding, ervaring, vaardigheden, enz.). 

SKELET PERSOONLIJK INTERVIEW

1) Contact leggen (maximaal 5 minuten)

  • Communicatie over abstracte onderwerpen (hoe je daar bent gekomen, hoe het weekend is verlopen, plannen om door te brengen, hoe de vakantie is verlopen, etc.)
  • “Thee, koffie, water?”
  • Verduidelijk tijdslimieten 
  • “Heb je nu een tijdslimiet? Is er een uur (2-3) voor een vergadering?” 

2) Het grootste deel (35-45 minuten)

Stel jezelf voor (naam, functie, bedrijf) als je al in de vergaderruimte bent

“Mijn naam is NAAM, ik ben een POSITIE in het bedrijf NAAM.” als er een andere interviewer in de buurt is, stellen we hem ook voor. “Dit is de NAAM, hij is het hoofd van de afdeling TITEL”

Geef het doel van het interview aan (voor welke vacature je hebt voldaan)

“Ik herinner u eraan dat we u hebben ontmoet op de vacature NAAM.”

Stel het schema in

“Ik stel voor om op de volgende manier te communiceren. Ten eerste, vertel ons over jezelf, je professionele ervaring wat je denkt dat nodig is. Niet meer dan zeven minuten. Vervolgens zal (we) je vertellen (vertellen) over het bedrijf, vacatures en antwoord (antwoord) vragen. Sorry, als ik tijdens het gesprek verduidelijkende vragen zal stellen;) Zullen we beginnen? “

Vragen over professionele en persoonlijke competenties en motivatie

Verlaat het hoofdgedeelte. Afronding met verduidelijkingen over de persoonlijkheid van de kandidaat (hobby, hoe je het liefst ontspant, etc.)

“Wat doe je naast je werk? Hoe breng je je vrije tijd door? Heb je een hobby? Heb je veel vrienden? Waar was je laatst? Waar ging je op vakantie?” 

3) Afronding van het interview

Bedrijfspresentatie en vacatures (op basis van de motivatie van de kandidaat!)

Neem contact op met de kandidaat over mogelijke vragen.

“Misschien heb je nog vragen? Wat zou interessant zijn om te weten?

Geef verdere interactie aan (fasen van interviews, tijdstip waarop het OS wordt gegeven en in welke vorm) 

“Voor het bedrijfsproces, voor het overwegen van een kandidaat, nemen we twee werkdagen. Gedurende die tijd denk je, denken we. Vandaag is het maandag, daarom krijg je woensdag het antwoord, positief of negatief. Is het handiger voor je om te bellen of per post? Positief of negatief antwoord, het maakt niet uit, ik zal u zeker informeren “

Begeleid de kandidaat om te vertrekken

Hier is een skelet voor interviewen dat je in je werk kunt gebruiken! Onthoud dat communicatie altijd levendig moet zijn, een interview is zowel een analytisch als een creatief proces, wees geen robot en wees niet te winderig, verlies de draad van het gesprek niet! Iedereen heeft zijn eigen kenmerken, probeer communicatie comfortabel te maken.

temp agencies

 

https://www.globalrecruitment.info/

Reacties zijn gesloten.