Ad Werk
Image default
Aanbiedingen

Inpakpapier – geschenken feestelijk presenteren

Verpakkingspakpapier heeft al een hele lange traditie. Tegenwoordig koop je het bij de betere kantoorboekhandel of bij de groothandel. Online kun je te kust en te keur terecht voor een riant assortiment van pakpapier. In een tijd waarin duurzaamheid van belang is, is er ook steeds meer duurzaam inpakpapier te koop. Bijvoorbeeld papier dat gemaakt is van suikerbieten. 

 

Een Chinese vondst

Een geschenk wordt vaak fraai verpakt. Dat geldt nu maar ook vele eeuwen geleden. Zo werden in China zo’n tweeduizend jaar terug al cadeautjes mooi ingepakt. De Chinese overheid overhandigde haar beambten destijds giften die verpakt zaten in enveloppen van bamboe. Later zou in China het papier worden uitgevonden; en zo ontstond dan ook het verpakkingspapier. De Chinezen bewaarden het geheim van het papier maken angstvallig.

 

Inpakpapier in Victoriaanse tijden

Toch wisten de Europeanen in de middeleeuwen ook papier te maken. Eerst was het nog vrij grof papier maar ten tijde van Victoriaans Engeland werd het maken van pakpapier tot ware kunst verheven. Geschenken werden in die tijd ingepakt met een zware papiersoort die prachtig bedrukt werd. Een van de fabrikanten van pakpapier werd internationaal heel bekend: Hallmark. Eerst maakte Hallmark enkel enveloppen maar ging zich daarna toeleggen op de productie van pakpapier met mooie designs.

 

Zoveel redenen om inpakpapier te gebruiken

Vandaag de dag is er een gigantische keuze aan inpakpapier. Het is dan ook belangrijk om de juiste keuze te maken. Dat is vaak papier dat qua design goed past bij de producten die je verkoopt. Zo ga je natuurlijk geen Valentijns-cadeautjes inpakken in grijs papier. En heeft het weinig zin om verrassingscadeaus in te pakken met doorzichtig papier. Inpakken heeft heel veel functies. Enkele redenen om inpakpapier te gaan gebruiken:

 

• Feestelijke toevoeging (een mooie print geeft vrolijkheid aan het pakketje)

• Aandacht (je geeft aan extra moeite te hebben gedaan voor een gift)

• Spanning creëren (uitpakken vergt tijd zodat de verkrijger even nog niet weet wat hij krijgt)

• Versterking van het geefmoment (kerstpakket, sinterklaascadeau, Valentijns-gift)

• Trucage (door op een bepaalde manier in te pakken, zet je de verkrijger op het verkeerde been)

• Versieren (het cadeau verrijken, mooier maken door een sierlijke verpakking)

• Hints geven (kleur en vormgeving van het papier verraden al enigszins om welk cadeau het gaat)

 

Extra service voor je klanten

Een goede ondernemer heeft zijn inpakspullen altijd op orde. Dat betekent dat je niet zonder voorraad komt te zitten, ook al krijg je te maken met hectische verkooptijden. Maar het betekent ook dat je meer dan alleen inpakpapier in huis haalt. Want ook etiketten, strikken, linten en zijdevloeipapier zijn vaak heel gewenst bij het inpakken. En natuurlijk diverse soorten plakband. Een klant wordt sowieso blijer als je het product fraai inpakt. Soms is dat zelfs een voorwaarde. Neem bijvoorbeeld een slijterij. Mensen kopen niet alleen drank voor zichzelf. Vaak willen ze ook een flesje aan een ander cadeau geven. Dan is het mooi dat je, al dan niet tegen betaling, in staat bent zo’n fles als chic cadeau te verpakken. Dat scheelt de klant zelf tijd en zorgt er zo voor dat hij je service waardeert.