Ray Kelvin wilde nooit het gezicht zijn van het modemerk dat hij in 1988 oprichtte, dus noemde hij het Ted Baker – een naam die in gesprekken naar voren kwam. Hij is een teruggetrokken figuur en wordt zelden gefotografeerd zonder een rekwisiet die de helft van zijn gezicht bedekt. Kelvin heeft gezegd dat hij het fictieve personage Ted Baker heeft bedacht om zich los te maken van het merk voor het geval het failliet zou gaan. Hij is nu opgestapt als directeur van de keten die hij heeft opgebouwd van één overhemdenwinkel in Glasgow tot een wereldmerk – een van de meest succesvolle modeverhalen van Groot-Brittannië – na beschuldigingen van intimidatie die begin december door de Observer werden gemeld. De 63-jarige Noord-Londenaar, die in 2011 een CBE kreeg voor zijn verdiensten voor de mode-industrie, heeft mode in zijn bloed. Zijn vader Alf bezat een kleine blousefabriek in Tottenham, en hij werkte vanaf zijn negende in de kleermakerij van de familie samen met zijn moeder Trudie, die later in Ted Baker winkels werkte tot haar dood in 2011. In de vroege jaren 1970 begon Kelvin met het leveren van dameskleding aan winkelketens via PC Clothing Ltd, voordat hij een kans zag om zich te specialiseren in overhemden voor mannen. Ted Baker werd geboren als een winkel die 400 soorten overhemden verkocht in Glasgow met de steun van het Schotse warenhuisconcern A Goldberg & Sons. De eerste jaren waren zwaar – de oprichter sliep soms op de vloer in de winkels – maar eigenzinnige details op Ted Baker’s overhemden, pakken en jurken hielpen het merk op te vallen in de modewereld. |